Cuma, Şubat 09, 2007

Yayıncılığın çizgisi değişiyor

Yayın hayatına 1861 yılında başlayan, dünyanın en prestijli gazeteleri arasında yer alan The New York Times, yönünü pahalı kağıt-baskı-dağıtım üçgeninden tamamıyla haberin öne çıktığı internete çevirmenin işaretlerini veriyor. İşte bu dönüşümün mimarı ise NYT'nin Başkanı ve CEO'su Arthur Sulzberger Jr. Sulzberger, İsrail'in Haaretz gazetesine verdiği söyleşide bu dönüşümün ana hatlarını açıkladığı gibi, gazete kağıdının tarih olabileceğine de dikkat çekiyor.



NYT Başkanı Sulzberger:

“5 yıl sonra gazeteyi yayınlayıp yayınlamamak umrumda değil. Yazılı baskıdan, internete geçişi gerçekleştirmeye odaklandık”

Kişişel servetine ve etkileyici bir aileden gelmesine rağmen. dünyanın en saygın gazetesi New York Times’ın sahibi, başkanı ve yayıncısı sıkıntılı bir adam. New York Times’ın arkasındaki bu adam neden sıkıntılı olabilir ki? Son dört yıldır gazetenin karı düşüyor, piyasadaki payı azalıyor. Şirketin hisselerinin olması gerekinin çok altında. Hatta geçen hafta Suzberger grubu Boston Globe yüzünden 570 milyon dolar zarara uğradı. Bu da yetmezmiş gibi kendi portföyünün bulunduğu yatırım bankası Morgan Stanley, Arthur Sulzberger’e gazete üzerindeki kontrolünü kaybetmesine neden olabilecek bir kampanya başlattı.

Sulzberg belki de bu yüzden basına konuşmayı pek sevmiyor. Ancak Davos zirvesine katılan Sulzberger Alp havasının verdiği rahatlığın da etkisiyle, İsrail’in önde gelen gazetelerinden Haaretz’e haber yayıncılığı sektörünün geleceği konusunda önemli değerlendirmelerde bulundu.

“5 yıl sonra New York Times’ı yayınlıyor olup olmayacağımızı gerçekten bilmiyorum. Aslında umurumda da değil” diyen Sulzberger şu anda yazılı baskıdan internet versiyonuna geçişi en iyi nasıl gerçekleştirebileceklerine odaklandıklarını söyledi.

"İNTERNET HARİKA BİR MECRA"

New York Times’ın internet sitesinin abonesinin 1.5 milyon, gazetenin ise 1.1 milyon abonesi bulunduğuna dikkat çeken NYT Başkanı, “İnternet harika bir mecra ve biz bu alanda öncüyüz. New York Times, bir gün gazeteyi yayınlamayı bırakma kararı alabileceği bir yolculuğun içinde. O gün, bu geçişin sonunun geldiği gün olacak. Bu uzun bir yolculuk Yolda tümsekler de olacak,” dedi.

Seri ilanların uzun zamandır basının ana gelir kaynağı olduğunu kabul etmekle birlikte Sulzberger yayıncılık sektörünün internete kaydığını savundu. Suzlberger, “Gazeteler kaybettikçe internet siteleri kazanıyor. Medya grupları online reklam konusunda kendi iş modellerini geliştirebilir. İnternet reklamcılığının kağıt, mürekkep, dağıtım gerektirmediği için şirketler daha az reklam geliri elde etseler bile aynı parayı kazanabilir” dedi.

İntenet yayıncılığında geliştirme ve bilgisayarlaştırma maliyetleri konusuna da değinen NYT Başkanı, bu maliyetlerin baskı maliyetlerinin yanına bile yaklaşamadığını şu sözlerle vurguladı: “Baskı konusunda yaptığımız en son yatırım 1 milyar dolardan aşağı değildi. İnternet sitesini geliştirme maliyetleri bu büyüklüğü bulmuyor bile.”

"HABER MERKEZİNDE DEĞİŞİM ZORDUR"

“New York Times yakın zamanda gazete ile internet sitesinin haber merkezlerini birleştir. Bu birleşim sancılı mı oldu. Gelinen noktada hangi ekip daha baskın” sorusuna ise Sulzberger şu ilginç yanıtı veriyor:

“Bir gazetenin haber merkezi neye benzer bilir misiniz? Bir hastanenin acil servisi, ya da askeriye de bir karargah gibidir. Bunların hepsi amaç odaklıdır ve değiştirmek çok zordur, Ama bir kere değişim başladı mı, cabucak gerçekleşir. Bu yüzden geçiş sancılıydı. Ama gazeteciler konsepti kavradığı andan itibaren bu hamleyi coşkuyla kucakladı.”

“İNTERNET DÜNYASINDA YAŞIYORUZ”

“İnternet dünyasında yaşıyoruz” diyen Arthur Sulzberger, internetin mecbur kıldığı değişikliklere hazırlanabilmek için işi sadece elektronik dünyaya (internet-cep telefonu vs) yönelik şeyler geliştirmek olan 5 kişilik bir özel bir birim bile kurduklarına dikkat çekti.

New York Times gazetesini okuyanların yaş ortalamasının 42 olduğunu ve bunun 10 yıldır değişmediğini, gazetenin internet sitesini okuyanların yaş ortalamasının ise 37 olduğunu belirten NYT Başkanı, bunun hem yazılı hem de internet baskısı için genç okuyucuları kazanmayı başardıklarını gösterdiğine dikkat çekti.

“OKUMA DENEYİMİ YENİ CİHAZLARA YÖNELECEK”

New York Times’ın Microsoft ile ‘Times Reader’ konusunda (gazeteyi özel bir yazılım üzerinden okumayı sağlayan NYT’ye özel tasarlanmış yazılım) anlaşmaya vardığını hatırlatan Arthur Sulzberger, “Bu yazılım kullanıcıların gazeteyi başta dizüste bilgisalarlar olmak üzere ekrandan okumasını sağlayacak. Bu sayede gazete okuma deneyiminin yeni cihazlara yöneleceğine gerçekten çok inanıyorum” diye konuştu. Sulzberger, “Eğer New York Times’I online okumak istiyorsanız parasını ödemek zorundasınız” diyecek kadar da Times Reader’ın geleceğine güveniyor.

“BLOG GERÇEĞİNİ GÖZ ARDI EDEMEYİZ”

Blog (online günlük) çağında online gazetelerin hatta genel olarak medya sektörünün geleceği konusunda ise Sulzberger, internetteki milyonlarca günlükçüyü görmezden gelemeyeceklerini, eğer bunların kim ve ne olduklarını unuttuğu anda savaşı kaybedeceklerini belirtmekle birlikte, “Biz haberlerin küratorüyüz. İnsanlar New York Times’ı blog okumak için tıklamıyor. Güvenilir haber istiyorlar” diyor.

Gazetelerin artık şehir hayatı konusunda odak noktasında bulunmadığını kabul eden Sulzberger, “Bir zamanlar insanlar sinemada ne var dile gazeteye bakmak zorundaydı Bugün bu bilgilerle dolu yüzlerce forum ve site var. Ama gazete günlükçülerin ve harici yazarların içeriğini bir potada eritebilir Bu topluluğun bir parçası olmak ve online dünya ile diyolağ kurmak zorundayız” diye konuşuyor.

Hiç yorum yok: