Dünyanın en fazla izlenen spor organizasyonu Olimpiyat Oyunları, İtalya'nın sanayi başkenti Torino'nun öne çıkmasını sağlayabilir.
Alplerin kıyısında, Avrupa otomotiv dünyasının kalbi niteliğindeki İtalya'nın Torino kenti, 2006 Kış Olimpiyat Oyunları'na ev sahipliği yapıyor. Dünyanın her yanından 2 bin 500 sporcu, 5 bin federasyon yetkilisi ve 1 milyon izleyicinin Olimpiyat Oyunları için Torino'ya gitmesi bekleniyor.
2002 yılında ABD'nin Salt Lake City kentinde yapılan kış olimpiyatlarının gördüğü yüksek ilgi ardından, Torino'ya yönelik beklentiler hayli yüksek. Ancak Salt Lake'te sporseverlerin biletlerin yüzde 95'ini satın aldığı hatırlandığında, böylesi yüksek bir ilginin yakalanması hayli güç. Hala en popüler karşılaşmalar için bilet bulmak mümkün.
Peki, bu ilginin azalmasını nasıl açıklamak gerekiyor? Son yıllarda Türk sporcularının da hayli başını ağrıtan doping skandallarının birbiri ardına patlak vermesi izleyicilerin ilgisini azaltan etkenlerin başında geliyor. İki yıl arayla yaz ve kış Olimpiyat Oyunları'nın yapılmasının izlenirliği zayıflattığı iddiasını savunanlar da söz konusu. Bunların dışında ise terörist saldırı endişelerinin de etkisinden bahsetmek mümkün. ABD'nin Irak'ı işgali aşamasında asker göndererek ABD'ye destek veren İtalya, uzun zamandan bu yana 11 Eylül saldırılarını da gerçekleştiren terör örgütü El Kaide'nin hedef ülkeler sıralamasında yer alıyor. İtalyan Olimpiyat Komitesi'nin yetkilileri ise, mizaç olarak son dakikayı beklemeleriyle Türklere hayli benzeyen İtalyanların son anda harekete geçerek oyunlara ilgi göstereceğini düşünüyor.
Torino yeniden öne çıkabilir
Olimpiyat Oyunları'nın Torino'ya yönelik en büyük etkisini ise, tarihte önemli yer tutan kentin haritadaki yerinin yeniden hatırlanmasıyla gösterebilir.
M.Ö. 218 yılında Kartacalı general Hannibal, Torino'yu yerle bir ederken, Roma İmparatoru Julius Sezar kenti M.Ö. 28 yılında yeniden inşa etmiş. Ortaçağ'da siyaset ve kültür hayatındaki yerini güçlendiren kent, İtalya'daki şehir devletlerinin birleşmesi sonrasında 1861-1865 döneminde İtalya Krallığı'nın ilk başkenti olmuş.
İtalyan otomotiv endüstrisinin itici gücünü oluşturan Fiat Auto da, 1899 yılında Torino'da kurulmuş. Fiat'la birlikte sanayi kenti kimliğine bürünen Torino, şirketin eski yıllardaki gücünü kaybetmesi ardından sanayi alanındaki önemini de geçmiş yıllara oranla kaybetmiş görünüyor. Markaları arasında Ferrari, Alfa Romeo, Lancia ve Iveco'nun da bulunduğu Fiat'ın dört yıl aradan sonra ürettiği yeni model Punto'ların tutulmasıyla kara geçmesiyle, geleceğe yönelik beklentileri olumluya çevirdiğini söylemek için ise henüz erken.
Yatırdığı 48 milyon dolarla Olimpiyat Oyunları'nın ana sponsorları arasında yer alan Fiat'ın sponsorluk çerçevesinde neler yaptığına yakından bakmakta yarar var. Fiat, sponsorluk kapsamında sporcu kafileleri ve gazetecilere 3 bin araç ayırdı. Tahsis edilen araçlar arasında piyasaya çıkacak 4X4 modeli Fiat Sedici yanında, Fiat'ın markalarından Iveco bin 200 otobüs de var. Fiat ayrıca İtalyan milli kayak takımının sponsoru olurken, grubun diğer markalarından Lancia İtalyan buz pateni takımının sponsoru. Fiat ayrıca, 14 Mayıs tarihine kadar açık kalacak Pinacoteca Giovanni e Marella Agnelli sergi salonunda "Poussin'den Canaletto'ya Manzaralar" adlı resim sergisini düzenlemenin yanında; Fiat Müzesi'nde şirket tarihinin en fazla satılan modellerinden Cinquecento'nun da bulunduğu otomobilleri 26 Mart tarihine kadar sergileyecek.
Sponsorluk nasıl yansıyacak ?
Uzmanlar, Fiat'ın markasını daha daha güçlü bir şekilde yeniden duyurmak üzere yaptığı yaptığı girişimin yansımaları konusunda değişik görüşlere sahip. Roma Üniversitesi'nden ekonomi profesörü Franco Di Dio Magri'nin sözleri de bunu doğrular nitelikte: "Fiat'ın markasını güçlü bir şekilde duyurmak için şirketin kurulu olduğu kente gelen bir uluslararası organizasyondan daha iyi bir fırsat olabilir mi? Fiat da bu fırsatı değerlendirmeye çalışıyor. Fiat, böylece sağlıklı ve güçlü bir şirket imajını güçlendirerek, otomotiv dünyasındaki yerini korumaya aday olduğunun altını çizecek."
Fiat'ın sponsorluğunun ekonomik değerini ölçmenin güç olduğunu söyleyen Milano'daki IULM Üniversitesi'nden kurumsal iletişimde uzman Prof. Emanuele Invernizzi ise şöyle diyor: "Sponsorluk sadece satışlarda etkili olmayacak, çalışanların şirkete olan bağlılığını da artıracak. Eğer patronunuz saygı duyduğunuz biriyse, daha mutlu çalışacak olan insanlar verimliliği artıracaktır."
Dün açılış töreni yapılan Olimpiyat Oyunları 26 Şubat tarihine kadar sürecek. Televizyonları başındakilere şimdiden iyi seyirler. Bono guarda.
Bütçenin büyüklüğü 1.5 milyar dolar
Torino Olimpiyat Oyunları'nın bütçesi 1.5 milyar doları buluyor. Bu paranın ciddi bir bölümü ise yurtdışındaki sponsorlardan ve yayın haklarından sağlanıyor. ABD'nin en büyük televizyon kuruluşu NBC, Torino Olimpiyatları'nın yayın haklarını 1995 yılında yaptığı anlaşma çerçevesinde almıştı. NBC, 2000 ile 2008 arasındaki tüm yaz ve kış Olimpiyatları'nın yayını için 3.5 milyar dolar ödemişti. 2003'te yeni bir anlaşma yapan NBC, 2010 Kış Oyunları 2012 Yaz Oyunları için 2.2 milyar dolar daha ödemişti. Yayın haklarından sağlanan gelirin büyük bölümü buradan kaynaklanırken, kalanı Avrupalı ve Japon yayın kuruluşlarından geliyor. Bilet satışlarının ise toplam gelirlere oranı hayli düşük. Sayılar Torino'daki bilet satışlarının da dikkate değer şekilde zayıf kaldığını gösteriyor. Geçen hafta itibariyle 1 milyon biletten 700 bini satılabilirken, bunun parasal karşılığı sadece 70 milyon dolara ulaşıyor.
Terör tehdidine karşı İtalyan Hükümeti 9 bin polis görevlendirirken, sıkı güvenlik için harcanan para 100 milyon doları buluyor. ABD'nin New York ve Washington kentlerini 11 Eylül 2002'de vuran havadan bir saldırıya karşı, kentin hava sahası kapatılacak. Denetimi ise NATO kuvvetlerine bağlı AWACS uçakları yapacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder